Pengikut

Senin, 10 Oktober 2016

Istimewanya Hijau dalam Islam menurut Al Qur’an



http://putrisafrina26.blogspot.com/istimewanya-hijau-dalam-islam-menurut-alqur'an/

 

Annas bin Malik mengatakan, “warna yang paling disukai oleh Rosulullah adalah hijau”.

Imam Al Ghazali dalam Ihya’Ulumiddin berkata, “yang amat disukai oleh Rosulullah adalah warna putih”.

Ibnu Hajar dalam Tanbih Al Akhbar mengatakan, “pada hari raya kami disuruh memakai pakaian berwarna hijau karena warna hijau lebih utama. Adapun warna hijau lebih afdhal daripada warna lainnya, sesudah putih”.

 

Berikut dipetik beberapa ayat Al Quran yang meletakkan warna hijau pada satu tempat yang mulia dan dipandang indah oleh Allah.
Surah Ar-Rahman  Ayat 76 : “Penduduk Syurga itu ( bersenang-senang) di dalamnya dengan berbaring di atas (bantal-bantal) dan cadar-cadar yang hijau warnanya serta permadani-permadani yang sangat indah”.
Surah Al-Insan  Ayat 21 : “Mereka di dalam Syurga memakai pakaian hijau yang diperbuat dari sutera halus dan sutera tebal (yang bertekat), serta mereka dihiasi dengan gelang-gelang tangan dari perak dan mereka diberi minum oleh Tuhan mereka dengan sejenis minuman ( yang lain) yang bersih suci.”
Surah Al-Kahf  Ayat 31: ” Mereka (Ahli syurga) mengenakan pakaian sutra halus yang hijau dan sutra tebal.
Kamu harus tahu!
Hijau adalah warna kegemaran Rasulullah SAW. Bahkan kubah Masjid Nabawi sendiri berwarna hijau. Simbol-simbol keIslaman di seluruh dunia pun adalah berwarna hijau. Warna hijau juga mampu menjadikan pandangan mata nyaman & selesa.
Jelaslah bahwa warna hijau adalah warna Syurga, warna yang disukai oleh Allah sebagai pencipta warna itu sendiri dan indah pula sehingga menghiasi Syurga. Karenanya, mudah-mudahan penjelasan ini membuka hati manusia agar beriman dan menyukai apa yang disukai oleh Allah dan Rasul-Nya; memandang indah apa yang dipandang indah oleh Allah. Rasulullah juga bercita-cita untuk memakai pakaian berwarna hijau di Syurga kelak. ( Al Hudri Albantani ) 
Wallahu a’lam bi shawab
Semoga postingan ini bermanfaat dan bisa menambah pengetahuan dan wawasan kita semua, amin.
Cung yang suka WARNA HIJAU ?
Sumber: Kitab: Ma’a Al-Thib fii Al-Qur’an Al-Karim, Dr. Abdul Hamid Diyab, Dr. Ahmad Qarquz, Mu’assasah Ulum Al-Qur’an, Dimasyq.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar